Hervorming fiscaliteit bedrijfswagens zal veel kosten, is asociaal en biedt weinig milieuwinst

Door Joy Donné, Wouter Raskin op 18 mei 2021, over deze onderwerpen: Economie, Belastingen, Financiën, Mobiliteit, Leefmilieu
elektrische wagen

De federale regering heeft beslist dat vanaf 2026 de belastingverminderingen voor niet-elektrische wagens volledig geschrapt worden. Op die manier wil de regering ervoor zorgen dat het Belgische bedrijfswagenpark tegen 2030 volledig elektrisch is. N-VA-Kamerleden Wouter Raskin en Joy Donné: “Wij staan volledig achter een vergroening van ons wagenpark, maar de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze plannen zijn erg twijfelachtig.”

Pestbelasten van niet-elektrische wagens

Ten eerste wordt er gekozen voor de weg van het pestbelasten van niet-elektrische wagens, in plaats van het minder belasten van emissievrije wagens. De belasting op niet-elektrische wagens stijgt al vanaf september 2021. Ook andere zuinige en minder vervuilende wagens zoals hybride wagens zullen zwaarder belast worden. “Je moet mensen stimuleren om te kiezen voor minder vervuilende wagens, niet afstraffen omdat ze niet de zuinigste wagen hebben gekocht of kunnen kopen”, aldus Donné. “Die methode is asociaal en zal de zwakste onder ons treffen. Het aanbod elektrische wagens zal in de komende jaren nog té beperkt zijn waardoor kleine zelfstandigen en werknemers de dupe zullen zijn. De helft van onze burgers heeft geen oprit of garage om thuis te laden. En wat met mensen die nu met een kleine bedrijfswagen rondrijden, zoals bijvoorbeeld werknemers van een poetsbureau? Moeten we die mensen dan maar in de kou laten staan?”

Elektrische wagens op vuile energie

“De hervorming wordt bovendien in de markt gezet als een groene hervorming”, aldus Wouter Raskin, “Maar dat is natuurlijk de waarheid geweld aandoen. Elektrische wagens rijden op stroom, en zolang die stroom geen koolstofarme stroom is, zijn de wagens nog steeds vervuilend. De paars-groene regering heeft bovendien beslist om de CO2-neutrale kerncentrales te sluiten en te vervangen door vervuilende gascentrales. Deze gascentrales zullen dan de elektrische wagens bevoorraden van elektriciteit. Door pure focus op elektrificatie is er op korte termijn onvoldoende koolstofarme energie, dus elektrische wagens gaan op vervuilende energie rijden.

Forse belastingverhoging voor de Vlaming

Ten slotte zal deze hervorming een gigantisch gat slaan in het - nu al - bloedrode budget. “Op benzine en diesel worden enorm veel accijnzen geheven. Het voorstel van de regering maakt op geen enkele manier kenbaar wie zal opdraaien voor al die accijnsinkomsten, ongeveer 1 tot 1,5 miljard euro, die zullen wegvallen. “Dat de hardwerkende Vlaming nog een forse belastingverhoging te wachten staat om deze hervorming van paars-groen te betalen, staat in de sterren geschreven”, besluit Joy Donné.

Als de paars-groene ploeg niet tegemoet komt aan deze bezwaren, zal tegen 2030 blijken dat het voorstel vooral symboolwaarde heeft. Het zal zeer veel kosten voor bitter weinig milieuwinst.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is